letthereberock

Tro och vetande

Kategori: Allmänt

Jag har länge undrat varför vissa människor tror på en gud. Jag har ofta fått höra "klart vissa gör det. Tänk på de som är jättefattiga. Dom tror på gud för att få hjälp, dom ber för att få det bättre" etcetera. Men då tänker jag, hur kan dessa människor tro på en gud när deras liv ser ut som det gör? Om det finns en gud, varför skulle den tillåta att världen ser ut som den gör? Barn som dör på grund av cancer, krig, rasism? Hur kan någon säga att det finns en gud när det finns så mycket skit på den här jorden. Och sen det här med meningen med livet. Det finns ingen mening med livet. Vi föds och har fötts av en slump och har aldrig varit till ett visst syfte. Därför tror jag även inte på ödet. Allt sker av en slump medan vissa saker inte går att förklara som vi kanske inte alls kan uppfatta såsom exempelvis universum. Är den oändlig? I så fall vad innebär det? Om den inte är oändlig finns det ett slut då? Vad finns då bakom slutet? Ibland kan jag tycka att det här med religion någon gång borde dö ut då det finns så mycket bevis genom vetenskapen. Allt består i princip av atomer och man kan fippla med det på oändligt många olika sätt men trots detta tror folk på något övernaturligt. Kände en tjej för ett tag sedan som tror på gud. Hon blev gravid och hon tror att det är gud som gör att ett foster bildas. Trots detta så berättar hon för mig att hon blev gravid på grund av att hon slarvade med sina p - piller. Alltså va? Där har du beviset, barn skapas av spermier osv som du var skyddad emot när du åt dem inte för att gud såg till det. En sista grej som jag också inte förstår mig på. De människor som säger "jag kan inte säga om jag tror på gud eller inte. Jag måste ha bevis. Det finns inget bevis på att det finns en gud men inte heller att det inte finns en gud". Beviset på att det inte finns en gud är väl beviset på att man inte kan bevisa det? För att någonting som inte finns kan inte bevisas! Genom att inte existera helt enkelt.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: