letthereberock

Cirkularitet

Kategori: Allmänt

En liten funderare inför samtal man har med exempelvis pojkvännen. Detta är taget ur ett papper som jag fick på kursen "specialpedagogik".
 
I vårt västerländska samhälle tänker vi ofta kausalt, dvs i orsak-verkan termer. A orksakar B. Då gäller mänsklig kommunikation och interaktion är det lite mer komplicerat än så. Ett exempel (tänk er en cirkel) :
 
- Mannen är tyst
- Hustrun tjatar
- Mannen blir tystare
- Hustrun tjatar mer
- Mannen biter ihop
- Hustrun börjar skälla
- Mannen exploderar
- Hustrun tystnar
 
Vad som är orsak och verkan i det här fallet är omöjligt att säga. Är det för att:
 
1. Hustrun tjatar som mannen blir tyst?

eller är det för att
 
2. Mannen är tyst som hustrun tjatar?
 
Vad tror ni och vad röstar ni på? Jag röstar på punkt 2!!
 
 
Har gått och blivit lite sjukling. I lördags kväll hade jag feber, igår kände jag mig mycket bättre. Idag är jag förkyld och har ont i halsen. Det var ett tag sedan jag var sjuk så det gör inte så mycket. Men bra nyheter denna vecka är att som det ser ut nu så kommer vintern på onsdag/torsdag! HIGH FIVE!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: