letthereberock

Träningsdags

Kategori: Allmänt

Ja äntligen! Idag fryses mitt kort upp så idag ska jag börja träna igen. Passen idag blir 30min spinning och 30min styrka. Det ska bli riktigt skönt. Börjar få ont i musklerna av att inte ha tränat ordentligt nu på snart två månader.
 
Nu är det bara 3 veckor kvar tills kursen börjar. Vad ska jag hitta på alla dessa dagar?? Hoppas jag får timvikariejobb så att man får tjäna in lite pengar.
 

Jordens förändring

Vulkaner och jordbävningar visar var plattgränserna går. Finns cirka 13 plattor. Ung men enkel vetenskap. Sydamerika och Afrika passar ihop nästan som pusselbitar. Pangea (när alla kontinenter satt ihop) kan bevisas genom exempelvis fossil.

Att plattorna flyttas beror på att vi har en fast skorpa som alla kan gå på, under finns flytande massa. Metafor: lavalampa.

Tre olika typer av plattrörelse:
* plattorna glider isär
* plattorna rör sig längs med varandra
* plattorna rör sig mot varandra och kolliderar

Den tyngre plattan glider under den lättare plattan när de kolliderar.

Ocean möter ocean: bildar vulkaner
ocean möter kontinent: bildar vulkaner
kontinent möter kontinent: bildar berg

En vulkan är vilken öppning som helst där magma kommer upp. Vulkanutbrott kan vara explosiva eller icke explosiva. Detta beror på sammansättningen av magma. Innehåller det mycket vatten blir det en större explosion, även hög kiselhalt.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: