letthereberock

Läkarbesök

Kategori: Allmänt

Var till läkaren igår och ska till tandläkaren idag. Sjukt dyrt! Så hoppas verkligen inte att jag har några hål, har aldrig haft hål i tänderna så någon gång lär man väl få det.
Var till läkaren för att jag ville prata om min nötallergi, men han kom fram till samma sak som min barnläkare gjorde förut. Är man jätte allergisk mot just jordnötter så ska/kan man inte äta andra nöter för att de kan skapa en allergisk chock. Jag berättade att jag har kunnat äta cocos och mandel förut och han sa det då att jag förmodligen kan göra det men att det kan också hända att jag får en allergichock. Så helst ska jag ju undvika alla nötter. Så nu vet ni det, inga nötter i mat för mig!
 

Geologisk tid

Klimatet är något man kan titta på/hur det kommer att bli.

Två sätt att mäta geologisk tid:

·         Relativ datering: vet vilken ordning saker och ting skedde, men inte hur länge sedan.

·         Absolut datering: ger en ålder på hur många år sedan något hände

Relativ datering, exempelvis bergarter, äldst på botten, yngst på toppen. Metafor: hög med tidningar. Det mest grundläggande i relativ åldersbestämning. Förkastningar och magmatiska gångar är alltid yngre än de bergarter de påverkar. Om man hittar något i en sedimentär bergart så har den bildats innan sedimenten. Exempelvis granit i en sandsten har bildats innan sandstenen.

Absolut datering: radioaktivitet ger en metod att bestämma absoluta åldrar.

Isotoper: variationer av samma grundämne. Neutronerna kan vara fler eller färre än protonerna, då är det en isotop. Vissa är stabila, andra inte. Halveringstiden för en isotop är 5 miljoner år. Kol – 14 – metoden är pålitlig. Kan bara användas på organiskt material då halten c14/c12 är konstans i levande organismer.

 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: